Start för sluta röka -igen dag 2

Igår började det att anpassa sig och tänka sig in i att sluta röka.
Men gick inge vidare bra, eller iofs så ska jag kanske vara stolt för det var ju bara två cigg jag hade rökt.
Och idag har det inte blivit någon, men man känner sig rikgit rastlös och irriterad på allt istället och sugen på allt!
Det är ju nog att jag är rastlös för att jag inte kan fara någonstans och då jag åtminstonen gick ut och rökte fick jag som mig egentid för då slapp jag vara med Ozzy hela tiden och underhålla.
Men nu blir det att jag är med honom exakt hela tiden istället..

Shit, vad länge då jag tänker efter hur länge jag har rökt...
I hela åtta år ??!!
Hur kunde jag börja tänker man och jag vet exakt när och var vi var då jag började.
Jag hade sagt att jag aldrig skulle börja för att mina föräldrar röker och jag tycker det luktar äkligt och är allmänt ofräscht.
Och då jag och mina vänner var vid 13-14 årsåldern hade vissa av mina vänner börjat tjuvröka och frågade mig hela tiden om jag skulle smaka men sa starkt - Nej.
Men då en sommardag var jag med en av mina äldsta vänner på en brygga och hon hade snott cigg av sin mor och satt och rökte och vi var med två killar frågade hon mig om jag skulle smaka(då hade hon tjatat på mig hur länge som hellst att jag ska smaka om jag tycker om det) Så jag sa - Jaja, jag smakar på ett villkor att du slutar tjata på mig då.
Jag smakade och tog halsbloss och tyckte inte det var nå speciellt, eller jaa kanske lite gott .
Och som hon lovade så tjatade hon inte på mig en dag till för då var jag fast och ville att vi skulle fixa mera cigg.
I början var det att man skulle vara lite tuff och stor då man rökte.
Men idag ångrar man sig lite att man kanske var så lättpåverkad av just cigg, just för att det är svårt att sluta röka...
Kan då säga att mina föräldrar som jag vet har aldrig kommit på mig att jag rökte, utom en gång då pappa hittade ett ciggpack (fast det är hellt sant denna gång var det inte mitt, utan jag hade tagit hand om en väns pack så att hennes mamma inte skulle hitta de.)
Så jag nekade och han trodde då inte på mig, men den gången var de ju sant.
Sen första gången som mina fööräldrar som fick se mig röka var då jag och Jenny for och hälsade på dom någon gång på gymnasiet.
Då Jenny säger " följ med mig ut och rök"
Hahah shiit vad osäker jag vart då, men gjorde det och så kommer pappa ut.
Då kändes det lite sent för dom att komma och bestämma om jag ska röka eller inte.
Men han sa inget speciellt då.
Men idag kan jag då säga att min pappa speciellt pratar om att jag ska sluta och att det inte är nå bra att röka och han har läst i någon bok där det står allt om rökning och hur det påverkar ens tanke sätt och nästintill varje gång jag är där så påpekar han något om boken.
Visst det är jätte bra, men jag tycker att det är var och ens ansvar och vilja om man ska sluta eller inte, eftersom det är ju en själv man skadar..
Men jag känner lite granna då man röker att man är social och har mera saker att prata om, men man får ju vänja sig från allt detta.

Jag hoppas och längtar tills det går över att jag är sugen på en cigg!
För vi har inte alls råd att röka just nu, eller rättare sagt- vi vill hellre lägga pengarna på annat.
Men Fredrik fuskar eftersom han snusar och får ändå i sig nikotin..
Men ska försöka höra om han inte ska sluta med de också, det är ju lika bra då man ändå håller på.:)

Sist jag slutade röka så klarade jag 3½ månad, men denna gång blir det förevigt!
I början var de tungt som nu men då hade jag hela tiden nå att göra, sen så åt jag mentos och kulor ni vet för 1 krona.
Och en massa apelsin då jag vart sugen på att gå och röka.
Så nu idag får vi fara och storhanlda frukt till mig och annat nyttigt och kanske några förpakningar kulor.
Kan ju inte änu så himla mycket godis då jag knappt går till busshållplatsen med Ozzy för han får ju inte gå så långt ännu.
Då jag kan gå längre är på kvällar och helger med Ronja då, men det är ju inte ofta det inte så inte mycket godis denna gång.
Mera frukt och grönt!

Man får tänka på det positiva då man inte röker:
- Man får vitare tänder
- Man får bättre ods att inte få lugncancer
- Man blir lite rikare
- Kläderna, håret och händerna luktar inte
- Man blir piggare
- Jag får en finare hy( inte lika grå i ansiktet)
- Man får tillbaka smaklökarna (iaf lite granna)
M.M

Jag tycker det är lite jobbigt att titta på film ibland (även då jag röker) att alla röker eller någon röker för man blir mer röksugen då.
Eller det kanske bara är jag som är konstigt och tycker det.
Jag kanske är lättpåverkad på det, vem vet.

Men jag har bestämt mig för om jag någon gång blir jätte sugen på en så ska jag röka en men inte mer!
Bara för att lätta lite, visst det blir kanske lite svårare men det är ju bättre att jag bara röker en än tänker att " äh, nu skiter jag i det här och börjat om"

Men som sagt jag kommer att försöka göra allt för att lyckas denna gång !
Men vi får ju se ;)
Man kan ju inte göra mer än att försöka.

Haha upptäcker nu hur mycket jag har skrivit just om rökning, men det är väldigt mycket man kan skriva om det:P
haha
Så önska mig Lycka till !

Kommentarer
helena

Lycka till, denna gång lyckas du ;) och den där biten om att man blir mer social och har mer att prata om stämmder inte alls, vad skulle en cigg göra för skillnad, egentligen? Då kan du ju alltid ha två blåsbubbelflaskor i väskan.. o då o då gå ut och blåsa lite bubblor med någon :P mkt roligare, mkt socialare o mkt nyttigare!

2009-11-11 @ 10:04:52 URL: http://heenaa.blogg.se/
Anonym

yess ;) mkt plugg bara.. men annars är allt bara bra!

2009-11-11 @ 18:44:24
helena

hehe aa ;) tommy kommer ner på besök så vi ska ha myshelg för första gången sen jag flyttade ner? inge fest nu inte :P o så ska vi se 2012 på bio! själv då?

2009-11-12 @ 09:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback